Dag 15, Vegas Baby Yeah!

Errrm, dag 15? Yes, that’s the one (ik loop een dag of 3 achter, we zitten ondertussen in Encore).

We hadden plannen, en die werden gewijzigd. Dus vandaag was er wederom een grote migratie. Van Pismo Beach naar Las Vegas! Weer een lange tocht maar wel door een voor ons deze vakantie nieuwe omgeving: de hete Mojave woestijn.

We zijn de dag begonnen met een ontbijtje in Mon Ami Creperie waar ze ook een moorddadig goeie koffie hadden. Wat een verschil met onze eerste USA reis in 1995, toen hadden ze echt overal alleen maar slootwater!

Pismo Beach is zoals zoveel plaatsen aan Highway One ’s ochtends gehuld in nevelen die rond het middaguur oplossen en daardoor begonnen we de dag met 16 graden; maar die mist is echt een heel klein strookje langs de kust, we waren letterlijk 2 minuten onderweg toen de zon doorkwam. Hoppa, 23 graden. Daarna de bergen weer in (daar ontkom je hier niet aan want Californie bestaat uit een aantal bergruggen die van Noord naar Zuid lopen) en toen ging de temperatuur al snel naar de 30. Heerlijke temperatuur om zonder dakkie te rijden.

Om van Pismo Beach naar de snelweg tussen LA en Vegas te komen (Interstate 15) moesten we eerst een kilometertje of 200 over de highway door een gebied dat afwisselend desolaat was (als je de hoogte in ging) en afwisselend groen (de valleien). En als er dan groen was, dan was het VEEL. Serieus sinaasappelplantages van 10 kilometer lang. En dan weer een ander gewas voor 4 kilometer, echt ongelooflijk.

Eenmaal in de omgeving van Bakersfield werd het wel erg warm. We hebben in de hele vakantie misschien 3 uur met het dak er op gereden vanwege regen of herrie op de Interstate maar nu gaven we het op, die hitte! Dus ging het dakje er op. Eigenlijk wel lekker als je een dag van 650 km te doen hebt want met dak kan je iets harder rijden.

En voor iedereen die beweert dat Amerikanen zich netjes aan de snelheid houden: dat is *niet* waar. Florida, Georgia, Texas, Californie, Nevada: op de snelweg gaat er standaard 10 mijl bij en als je pech hebt (zoals op de eindeloos lange i15) rijdt iedereen 85 waar je 65 of 70 mag.

En die geuren die je ruikt zonder dak, heerlijk! Bossen, bloemen, zee, zeeleeuwen ?, sinaasappels, uien (ja echt) en tenslotte wiet! Wat achteraf hennep bleek te zijn maar het rook erg naar wiet!

Onderweg kwamen we borden tegen van de National Cemetery en dat intrigeerde me wel, want het gebied na Bakersfield was 茅cht desolaat. En daar hebben ze dus een begraafplaats voor veteranen ingericht. Als je ooit hebt gediend in het leger dan heb je dus het recht om daar begraven te worden. Dus er lagen niet alleen oorlogsslachtoffers maar ook mensen die gewoon 93 zijn geworden. Heel mooi ingericht maar wel op een bijzondere plek midden in een erg heet gebied. Je zou toch denken dat ze zo’n plaats zouden maken in een wat mooiere omgeving met een boompje hier en daar.

Enfin, de reis vervolgde en de temperatuur steeg en steeg. 35, 41, 43, 45, 46, 47 graden celsius en dan opeens is daar Barstow, precies tussen LA en Vegas. Met een Mac, wat hotels, benzine en nog wat restaurantjes. En die hitte!
Even gestopt voor een plasje en een hapje en daarna snel door naar Vegas! 618 km in 7 uur met een gemiddeld verbruik van 1 op 11,6. Netjes!

We kwamen er om ongeveer half vijf aan en omdat het bewolkt was konden we meteen zonder dak de strip over! Heerlijk om weer terug te zijn!

Snel ingecheckt in ons hotel voor 2 nachten, het Venetian. Inchecken gaat snel en efficient. Je komt aanrijden en geeft je sleutel aan mannetje 1 die je een bonnetje geeft. Mannetje 2 zet je bagage op een karretje en die geeft je een bonnetje met een nummer. Dan ga je inchecken en geef je het nummer van het bonnetje door aan de persoon die je incheckt. Vervolgens ga je naar je kamer en komt 10 minuten later mannetje 3 je koffers boven brengen. En die geef je dat $5 fooi. Ideaal. Oh, en mannetje 1 parkeert je auto en als je die weer op wil halen dan geef je hem zijn bonnetje en dan pakken ze je auto.

We hadden een supermooie kamer die trouwens de standaard kamer is in dit hotel.

’s avonds een rondje Canal Shops gedaan, bezoekje aan Kate Spade gebracht en met een onwijs leuke tas naar buiten gekomen. Gegeten in een restaurantje dat net twee dagen open was waar we allebei een “flight” met verschillende biertjes hadden, heerlijk! Wij waren nooit van die bierdrinkers maar maken dat deze vakantie aardig goed met heerlijke lokale biertjes!

En daarna ging het licht uit en vielen we als een blok in slaap in ons wolkenbedje!